• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد بیستم - صفحه 22 -  جامع الجهات بودن حضرت علي "ع "
صفحه : 22
عبيد، اما عبادت سوم كه هست كه عبادتش را مي كنيم ، براي محبتي است كه به خداداريم . (3) شما حساب كنيد كه اگر براي ما وعده قطعي برسد كه جهنمي نيستيد شما و همه بهشتي هستيد، همه در بهشت جاويدانند و جهنم هم درهايش براي شما بسته است ، آن وقت عبادت خدا را هم مي كرديد باز؟ يا بگويند براي محبت من عبادت كنيد، شما درخودتان مي ديديد اين را كه محبت خدا شما را را وادار كند به عبادت ؛ نه خوف ، نه رجا،نه جهات نفساني .
عرض كردم كه اين ادعاها را مي شود كرد كه من بگويم من هم محبت دارم ، اما مامحبتي نداريم به خدا، هر چي هست حب نفس است ، هر چي هست مال خودمان است .تا حالا يك قدم از نفس ، از مدارج نفساني ما بيرون نرفتيم ؛ يعني ، آن قدم اولي هم كه اهل سير مي گويند كه يقظه است ، ما باز بيدار نشده ايم ، خدر(4) طبيعت در ما الان هم هست و تا آخر هم شايد باشد، مگر خدا يك عنايتي بفرمايد.
جامع الجهات بودن حضرت علي "ع "
در جهت عبادت او، در جهت معارف او، كه اينها را نمي توانيم حالا ما همه اش را ذكركنيم ، در جهت زهد آن ترتيب ، آن ترتيبي كه بعد از ايني كه همه وسايل برايش فراهم است باز از نان و نمك و يك چيز مختصر تجاوز نمي كند. در قضيه بيت المال آن طوراست كه خوب ديديد، تاريخ را ديديد كه وقتي كه صحبت ديگري مي شود چراغ راخاموش مي كند. اينها يك قصه هايي است كه ما مي شنويم ، يك واقعيت است و ليكن پيش ما يك قصه است ؛ ما نيستيم اين طور. در مسئله جنگ ما بايد بگويم - اگر اين رابگوييم خيلي بعيد نگفتيم - كه شمشير ايشان از آن وقتي كه وقت اين بوده است كه ايشان جنگ بكنند تا آخر عمرشان در غلاف نرفته است . در تمام جنگهاي رسول خدا - الا نادر- ايشان بوده است و پيش قدم بوده است . بعد از رسول خدا مشاور جنگي بوده است و لو
3- نهج البلاغه ، كلمات 229 و اصول كافي ، ج 2، ص 84، ح 5.
4- پرده .